Automotive

Skräddarsydda speciallösningar effektiviserar tillverkningsindustrin ”Vi är oftast med från början i ett nytt projekt”

Automotive

Automotive är ett område inom Pritec som är under snabb tillväxt. Här finns oftast inga standardprodukter, utan allt skräddarsys utifrån kundens behov. – Därför arbetar vi också nära kunden i nya projekt och är med från början. Vi har en avdelning med konstruktörer som ritar lös-ningar utifrån hur kundens produktionslinje ser ut. Här kan vi i viss mån även vara med och styra produkterna så att de passar våra lyftverktyg. Vi är även med och påverkar lay-out och logistik runt där våra maskiner arbe-tar. 

Genom våra kunder har vårt kunnande spridit sig och vi arbetar nu även mycket med specialprojekt till utländska kunder, berättar Roland Andersson. Bland kunderna finns exempelvis stora svenska industriföretag som Volvo Cars, SKF med flera. – Bilindustrin och dess underleverantörer är en stor kund till oss. Framförallt Volvo Cars fabrik i Torslanda, motorfabriken i Skövde och karossfabriken i Olofström har vi nära samarbete med. Kunskapsbank Ett bra exempel är ett projekt till Volvo Cars motorfabrik i Skövde där Pritec tagit fram en helhetslösning för att lyfta tunga motorblock innan och efter bearbetning. Produkterna Pritec levererar kan både vara lyftanordningar med vakuumteknik eller annan lyftteknik. – Vårt huvudsakliga arbete bygger på att förbättra arbetsmiljön innan produkten går in i produktionslinjen och när den kommit ut. Det kan handla om att lyfta fram plåtar till en robot, till en presslinje och så vidare. Eller att lyfta den färdiga produkten som kommer ut och ska packas.

 Projekten kan bestå av att bara tillverka ett enkelt lyftverktyg till att ta hand om hela layouten av arbetsstationen. Även om varje projekt har sin unika lös-ning behöver Pritec inte alltid starta sitt arbe-te från noll. – Eftersom vi arbetar med så många olika projekt bygger vi samtidigt upp en kunskapsbank där det ibland går att åter-använda vissa delar av en tidigare lösning. Vi behöver inte alltid uppfinna hela hjulet, berättar Roland.